W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies wykorzystywane są w celu dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika, optymalizacji korzystania ze stron internetowych, tworzenia statystyk oraz utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego. Poszczególne ustawienia plików cookies możesz zmieniać po kliknięciu przycisku "Zmień ustawienia". Aby wyrazić zgodę na instalowanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies wszystkich wskazanych wyżej kategorii, kliknij przycisk "Akceptuj wszystkie pliki cookie".

W przypadku kliknięcia przycisku "Zmień ustawienia", jeśli ustawienia odpowiadają Twoim preferencjom, aby wyrazić zgodę na instalowanie plików cookies na Twoim urządzeniu końcowym w wybranym przez Ciebie zakresie, kliknij przycisk "Zapisz i zaakceptuj".

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych osobowych (ABC TRACK Sp. z o. o.) lub podmiotów trzecich w postaci zapewnienia wysokiej jakości usług świadczonych w ramach naszej strony internetowej oraz działań marketingowych administratora danych osobowych oraz jego Zaufanych Partnerów.

Więcej informacji o plikach cookies oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.

Zaloguj się

Aktualności

  1. ABC TRACK
  2. O firmie
  3. Aktualności

Monitoring GPS w świetle przepisów RODO

Przedsiębiorca, który chce wprowadzić monitoring GPS do swojej floty powinien znać zasadność stosowanej formy monitorowania i wiedzieć, jak to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem. 

Monitoring GPS w świetle przepisów RODO
Przedsiębiorca, który chce wprowadzić monitoring GPS do swojej floty powinien znać zasadność stosowanej formy monitorowania i wiedzieć, jak to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem. 
 

Co to jest RODO?

Od 25 maja 2018 r. obowiązuje rozporządzenie o ochronie danych osobowych, znane pod skrótową nazwą RODO. Jest to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które określa sposób gromadzenia i przetwarzania danych. Dlatego za każdym razem, kiedy ktoś używa naszych danych osobowych takich jak:
  • imię i nazwisko
  • nr PESEL
  • dane teleadresowe
  • nr dowodu osobistego
  • oraz inne cechy pozwalające na identyfikację osoby fizycznej
powinniśmy być szczegółowo poinformowani o sposobie i celu przetwarzania tych danych. 
 

Wprowadzenie monitoringu GPS

Pracodawca, który chce zamontować lokalizatory GPS w pojazdach służbowych, które następnie będą użytkowane przez pracowników, powinien w pierwszej kolejności ustalić zasady monitorowania zgodne z RODO. Dalej, jeśli monitorowany samochód będzie przypisany do pracownika, czyli dochodzi już do przetwarzania danych, należy poinformować o tym fakcie pracowników. Jest to obowiązek informacyjny zgodnie z art 13 RODO, czyli przekazanie informacji o celu i sposobie przetwarzania danych osobowych. 
 

Kiedy należy uzyskać zgodę pracownika? 

W sytuacji kiedy monitoring GPS będzie śledził trasy pracownika również poza godzinami pracy, a więc w czasie prywatnym, należy uzyskać od pracownika wyraźną zgodę na przetwarzanie jego danych związanych z lokalizacją. Jeśli natomiast system monitoringu obejmie jedynie wyjazdy służbowe i tylko w czasie godzin pracy, wystarczy pracownika po prostu lojalnie poinformować. Może to być także forma naklejki informującej, że samochód jest monitorowany urządzeniem do lokalizacji. Innymi słowy, należy mieć na uwadze, aby nie ingerować w prywatność pracownika. Co ważne, informowanie pracownika o byciu monitorowanym powinno się odbyć zawsze przed uruchomieniem monitoringu, jednak nie później niż dwa tygodnie przed. 
 

Przechowywanie i usuwanie danych osobowych

Pracownika należy powiadomić, kto i jak długo będzie przechowywał jego dane osobowe. Najlepszą formą, która pozwoli określić wszelkie prawne zasady funkcjonowania floty, jest polityka flotowa, która będzie zawierała regulamin monitorowania i użytkowania pojazdów służbowych. Dane osobowe powinny być przechowywane tylko przez okres niezbędny do uzyskania określonego celu. Po upływie tego czasu, należy niezwłocznie usunąć dane osobowe. Ważne jest zarówno samo usunięcie danych jak i wykazanie, że faktycznie doszło do ich usunięcia. Pracodawca, jako administrator danych powinien poinformować pracownika, że usunął dane po upływie ustalonego wcześniej okresu. Rozwiązaniem może być protokół w formie pisemnej, potwierdzający usunięcie danych.
 
Istotne jest to, że instalacja urządzeń lokalizacyjnych również powinna być podyktowana uzasadnionym celem. Może to być nadzór nad właściwym wykonywaniem pracy w terenie lub ochrona mienia pracodawcy. 
 
 
 

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Prześlij swoje dane kontaktowe, a my skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane