Długie okresy postoju oraz minusowa temperatura nie sprzyjają akumulatorom. Najbardziej narażone na awarie są akumulatory, które mają więcej niż 4 lata i ze względu na wiek mogą mieć zmniejszoną pojemność.
Długie okresy postoju nie sprzyjają pojazdom i akumulatorom. Najbardziej narażone na awarie są akumulatory, które mają więcej niż 4 lata i ze względu na wiek mogą mieć zmniejszoną pojemność.
Rodzaje akumulatorów
Akumulatory typu AGM i EFB zapewniają dużo większą wydajność energetyczną i lepiej niż tradycyjne akumulatory znoszą głębokie rozładowanie. Jednak ich konserwacja, tak jak w przypadku każdego innego akumulatora, wymaga od użytkownika dbałości i uwagi. Zarówno latem jak i zimą, przy niższym stanie naładowania mogą wystąpić problemy z rozruchem akumulatora, a system Start-Stop może przestać pracować lub deaktywuje się. Taka sytuacja prowadzi do zwiększonego spalania paliwa. Ponadto, przy dłuższym okresie postoju auta, system zarządzania akumulatorem może nieprawidłowo zdiagnozować stan jego naładowania.
Kierowcy powinni pamiętać, że utrzymujący się niski stan naładowania akumulatora może spowodować nieodwracalne zasiarczenie płyt, które prowadzi do zmniejszenia dostępnej pojemności a ostatecznie do awarii akumulatora. Można tego uniknąć, stosując zasady konserwacji i użytkowania, takie jak ładowanie akumulatora oraz jazda na dłuższych odcinkach.
Ładowanie akumulatora
Rozwiązaniem zapobiegającym awariom i zmniejszaniu się pojemności jest regularna kontrola stanu napięcia i ładowanie akumulatora przy pomocy prostowników. Nowoczesne prostowniki posiadają opcję zmiany trybu. Oznacza to, że gdy akumulator jest w pełni naładowany, zachowują się jak prostowniki konserwacyjne, utrzymując prawidłowy stan naładowania akumulatora i przedłużając w ten sposób jego żywotność.
Jeśli nie ma możliwości częstego podłączania prostownika, powinieneś doładowywać akumulator przynajmniej co 4-6 tygodni podczas postoju pojazdu. W przypadku napięcia mniejszego niż 12,5 V (podczas pomiaru bez aktywnych odbiorników prądu) należy niezwłocznie doładować akumulator.
Najlepsze dalekie dystanse
Niestety jazda na krótkich trasach może nie zrekompensować energii zużytej przez akumulator na rozruch silnika. Najlepiej pokonywać jednorazowo bez przystanków co najmniej 15-20 km poruszając się po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, by alternator miał szansę pracować wydajnie i wystarczająco dobrze doładował akumulator.