Zagraniczne wyjazdy własnym samochodem są częstym sposobem spędzania urlopów. Czy wyjazd samochodem służbowym za granicę jest w ogóle możliwy?
Zagraniczne wyjazdy własnym samochodem są częstym sposobem spędzania urlopów. Co jednak w przypadku, gdy jedynym pojazdem w rodzinie jest auto firmowe. Czy wyjazd samochodem służbowym za granicę jest w ogóle możliwy?
Polityka flotowa firmy
Bezwzględnie na taki wyjazd musi być wydana zgoda odpowiedniej osoby w firmie. Nie należy wyruszać w podróż zagraniczną bez wiedzy przełożonych, nawet jeśli nie musimy na ten okres odstawić auta do firmy. Bardzo często takie samochody posiadają zamontowane czujniki GPS, które bardzo dokładnie pokazują miejsce, w którym aktualnie przebywamy. Nawet jeśli takiego rozwiązania nie wprowadzono, to ciężko będzie ukryć, skąd przybyło kilka tysięcy kilometrów.
O tym, czy pracownik może pojechać samochodem służbowym za granicę (ale również na urlop w Polsce), decydować powinny zapisy w polityce flotowej firmy. Jeśli pojazdy służbowe są traktowane wyłącznie jako narzędzie pracy, prywatny wyjazd autem firmowym będzie niemożliwy. Zostaje jeszcze próba przekonania kogoś na odpowiednim stanowisku w firmie, ale trzeba by mieć solidne argumenty, by przekonać taką osobę.
Samochodem służbowym za granicę – o czym warto pamiętać?
Zagraniczna podróż autem firmowym w większości kwestii niczym nie różni się od krajowej. Należy pamiętać o zabraniu niezbędnych dokumentów, odpowiednim wyposażeniu auta, zadbaniu o jego stan. Warto upewnić się także, do kiedy ważna jest polisa OC oraz badanie techniczne. Pamiętajmy też, że w niektórych krajach konieczne będzie wykupienie Zielonej Karty.
Istotną różnicą jest konieczność posiadania dokumentu, upoważniającego do użytkowania takiego samochodu. O tym zresztą warto pamiętać, nie tylko w przypadku wyjazdu służbowym samochodem. Również autem należącym do firmy leasingowej, wypożyczalni czy nawet znajomego. Władze niektórych krajów mogą wręcz nie wpuścić na swoje terytorium bez dodatkowego zaświadczenia poświadczonego notarialnie, a w niektórych przypadkach nawet przetłumaczonego. Warto zatem zorientować się, jak wyglądają przepisy w tym zakresie we wszystkich krajach, przez które będziemy przejeżdżać. W przypadku firmy leasingowej bądź CFM nie będzie problemu z uzyskaniem takiego zaświadczenia, chyba że umowa leasingu bądź wynajmu długodystansowego z jakichś względów wyklucza możliwość wyjazdów zagranicznych.
Przed wyjazdem koniecznie należy również sprawdzić zakres terytorialny ubezpieczenia AC oraz assistance. Dobrze też upewnić się, jaka pomoc będzie nam przysługiwać w razie awarii bądź wypadku, gdyż ubezpieczenia autocasco oraz usługi assistance mogą w tym względzie różnić się znacząco.